„Granice mojego języka oznaczają granice mojego świata”
L. Wittgenstein
Efektywne nauczanie języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym stało się
priorytetem edukacyjnym nowoczesnych społeczeństw Europy i świata.
Uczeń w młodszym wieku szkolnym jest specyficznym podmiotem kształcenia, także językowego. Za
rozpoczęciem nauki języka obcego w młodszym wieku szkolnym przemawia określenie tego etapu
rozwoju dziecka jako czasu przebiegających jednocześnie bardzo dynamicznych zmian. Stymulowanie
rozwoju jest największym zadaniem środowiska, w jakim przebywa dziecko. W głównej mierze
dotyczy to środowiska szkolnego, w którym dostarczanie wiedzy i umiejętności językowych zwiększa
pojemność pamięci, wpływa na rozwój procesów poznawczych, a odpowiednie metody i techniki oraz
oddziaływanie na wiele zmysłów wspomaga rozwój motoryczny i stymuluje percepcję zmysłową
dziecka.
Dlatego w ramach zajęć j. mniejszości staramy się zapewnić uczniom naszej
szkoły wszechstronny rozwój osobowości i przygotowanie do życia we
współczesnym świecie. Celem zajęć jest kształtowanie sprawności mówienia,
słuchania, czytania i pisania w różnych sytuacjach życiowych. Zajęcia
prowadzone są w klasach 1-6. Chcąc uatrakcyjnić zajęcia organizujemy
wycieczki zagraniczne, przyjmujemy gości z zagranicy, tworzymy projekty.
Współpracujemy także ze szkołą w Treuenbrietzen, organizujemy coroczne
wymiany polsko - niemieckie. Dzięki prowadzonym w szkole zajęciom
osiągamy wysokie miejsca w konkursach z j. niemieckiego.
Nasze działania:
Uczymy poprzez zabawę
Organizujemy konkursy Konkurs na najładniejszy lampion z okazji Dnia Św. Marcina
Prowadzimy realioznawcze zajęcia dla młodszych koleżanek i kolegów i pogłębiamy wiedzę z zakresu tradycji adwentowych, mikołajkowych i bożonarodzeniowych niemieckiego obszaru językowego
Realizujemy międzynarodowy projekt Das Bild der Anderen, w ramach którego współpracujemy ze szkołą w Danii. Uczniowie pisząc e-maile poznają odmienną kulturę i doskonalą język niemiecki.
Polsko-niemiecka wymiana młodzieży
Uczniowie naszej szkoły co roku spotykają się z uczniami Gymnasium "Am Burgwall" w Treuenbrietzen, aby wspólnie pracować nad projektami, pogłębiać wzajemne relacje, przełamywać bariery językowe oraz powszechnie przyjęte stereotypy. Podczas zajęć warsztatowych, dzięki kreatywności i pomysłowości uczestników wymiany, powstaje wiele nowych i efektownych koncepcji oraz planów dotyczących wspólnych działań. Realizacja polsko - niemieckich projektów przyczyniła się znacznie do zwiększenia wśród uczniów motywacji do nauki języków obcych. Uczniowie, pracując nad poszczególnymi zadaniami, poznają jak brać odpowiedzialność za powierzone im zadania oraz pogłębiają umiejętność pracy w zespole. Udział w projekcie pozwala uczestnikom przełamać bariery komunikacyjne w kontaktach z obcokrajowcami, uczy ich otwartości, tolerancji i zrozumienia wobec innych narodowości. Dla nauczycieli zaangażowanych w realizację projektu stanowi źródło inspiracji i motywacji do dalszego działania.